Savvy Copenhagen – Dress Responsibly

“Beklædningsindustrien regnes for en af de mest forurenende i verden, kun overgået af olieindustrien, og forureningen finder sted i en eller anden udstrækning i alle dele af produktionskæden (…). Dyrkningen af bomuld optager 2,4 procent af klodens landbrugsjord, står for 16 procent af verdens forbrug af insektgifte og 10 procent af pesticidforbruget. Dermed er bomuld den mest sprøjtede afgrøde”.

Ovenstående er udsnit af mit tidligere blogindlæg ”Too Fast Fashion”, der bl.a. omhandler, hvordan jeg har forsøgt at gøre op med et usundt forbrugsmønster, og hvordan kvalitet og ikke kvantitet er kommet i fokus. I forlængelse af den proces har jeg bl.a. solgt ud af en masse af mine ting (tøj, smykker, solbriller, tørklæder etc). på loppemarkeder over flere omgange til meget billige penge i håbet om at nye ejermænd kunne få glæde af det. Ønsket er ikke længere at have en masse, men i stedet have tidsløse genstande af værdi, som kan holde i mange år og som jeg virkelig værdsætter.

Det er en filosofi, som jeg bl.a. deler med Kevin og Nikolaj, stifterne af det bæredygtige og økologiske tøjmærke Savvy Copenhagen, og som jeg har fornøjelsen af at kende ret godt. Da de er intet mindre end inspirerende, er det på sin plads med lidt reklame for dem her på bloggen.

Dette indhold er dog ikke sponsoreret – jeg er bare fan af fede koncepter (og af dem).

Lidt om stifterne

Siden sommeren 2016 har de arbejdet på at skabe opmærksomhed omkring bæredygtighed i modebranchen. Kevin Skrøder er brandmand, kredsløbsrøgrykker, ambulanceredder, snart uddannet til specieltjenesten i Hovedstandens Beredskab og model. Nikolaj Rosenthal er professionel ishockeyspiller, har Danmarks første Bitcoin-lønkontrakt (knivskarp på kryptovaluta generelt) og en dygtig forretningsmand. Sammen udgør de den perfekte balance til et sundt og succesfuldt partnerskab, hvor ambitionen er at inspirere verden i en grønnere retning og bære fanen højt for bæredygtighed. Men det skal de have lov at fortælle om med egne ord, og derfor kan du nedenstående læse et lille interview med dem.

Design-uden-navn

N = Nikolaj (tv.)
K = Kevin (th.)

Hvordan opstod ideen til Savvy Copenhagen?

N: Idéen opstod under en middag hos min søster, hvor Kevin også var inviteret, og jeg havde kun mødt ham få gange inden. Jeg var i gang med at lancere et andet tøjkoncept, og over middagen blev samtalen sporet ind på dette, hvilket førte til interessant dialog med Kevin. Han havde en masse ideer og forbedringer til mit koncept, og det blev starten på et partnerskab, hvor vi med vores meget forskellige kompetencer understøtter og supplerer hinanden rigtig godt. 6 måneder efter denne middag lancerede vi Savvy Copenhagen.

K: Ja præcis. Jeg synes Nikolaj havde mange gode ideer med sit oprindelige koncept, men efter mange år i modebranchen som model, havde jeg en indsigt og et netværk, som Nikolaj kunne få gavn af. Derfor tilbød jeg ham at fortsætte vores dialog efter middagen. Det blev i stedet til en opringning fra Nikolaj og et tilbud om at blive partner med ham i et nyt koncept, som vi sammen skulle udvikle.

Hvorfor navnet Savvy Copenhagen?

N: Information og deling af viden er med til at skabe bevidsthed. Hvis du skal ændre folks vaner eller skabe adfærdsændringer, så er information nøglen. Vi vil gerne, at der er en bevidsthed omkring, hvordan modeindustrien påvirker planeten, og ønskede med vores navn at sige noget om dette. Derfor valgte vi ”Savvy”, der kommer fra engelsk og er synonym for den ”erfarne, velvidende og velinformerede”.

K: ”Copenhagen” er inddraget, da København spiller en vigtig rolle i udviklingen af modebranchen i en bæredygtig retning med bl.a. verdens største årlige messe for bæredygtighed, Copenhagen Fashion Summit. Her mødes mennesker fra hele verden for at diskutere kritiske miljømæssige, sociale og etiske problemer. Vi har leveret tøj til messen i år, og håber selv at komme på scenen næste år.

Hvad kendetegner jeres industri i dag?

N: Tøjindustrien er muligvis den største Red Ocean industri med intens konkurrence og mange store spillere, som sidder på størstedelen af markedet. Heraf af mange af dem desværre kendetegnet ved at være fast fashion koncepter. Derfor er branchen også kendetegnet ved, at design og pris kommer først. Herefter kommer kvalitet, ansvarlighed, økologi mv. Heldigvis har branchen gradvist mere fokus på sidstnævnte punkter, da der virkelig er brug for handling på dette nu. Tøjindustrien er den næstmest forurenende industri i verden efter olieindustrien, og mange mennesker bliver ikke kompenseret fair eller behandlet ordenligt som følge af fast fashion-agendaen.

K: Vi ønsker at skille os ud med vores historie og ønsket om at gøre en forskel for alle involverede parter i processen fra produktion til forbrug. Det er der selvfølgelig også andre virksomheder i modebranchen der vil, og heldigvis for det. Vores fokus er på at producere bæredygtigt og økologisk basistøj i god kvalitet med simple tidsløse designs, der sidder godt og som alligevel kan opnå lidt blikfang.

Kan I fortælle om ambitionen med virksomheden?

K: Det er få brands i dag, hvor der er tænkt på alle involverede i processen. Vi har 6 certifikater på vores tøj fordi, at vi ønsker fokus på at løse de miljømæssige og sociale problemer, der præger tøjbranchen. Selvfølgelig samtidig med, at vi leverer et godt produkt i lækker kvalitet, der sidder pisse godt.

N: Ambitionen er at blive det foretrukne basic brand, når garderoben skal fyldes op. Vi vil gerne kendetegnes på kvalitet, transparens og ordentlighed i alle aspekter af vores virksomhed. På sigt ønsker vi, at Savvy Copenhagen skal blive associeret med eksklusivitet.

Savvy 3


Hvordan ser I mulighederne for at opnå ambitionen?

N: Gode. Absolut. Vi har på kort tid opnået mere end de fleste start-up tøjbrands kommer til. Vi er begge helt bevidste om, at ting tager tid i denne branche. Men med vores mindset og de fremskridt vi gør måned for måned, så er jeg optimistisk og glæder mig til fremtiden for Savvy Copenhagen. Vi arbejder både meget på B2C og B2B for at sikre synlighed på mange kanaler. Endvidere besidder vi begge også et godt netværk, som rækker dybt forskellige steder og det har muliggjort en masse ting og vil fortsat betyde en stor del. Uden det, var vi ikke der, hvor vi er i dag.

K: Vi har begge meget at se til udover Savvy Copenhagen, og ingen af os får løn fra virksomheden. Alle penge vi tjener, går til at sprede budskabet og udvikle forretningen. Som Nikolaj siger, så spiller vores netværk en stor rolle. Der er mange, der tror på os og bakker os op, og det er vi taknemmelige for. Det giver styrke og er med til at gøre ambitionen realistisk. Udover vores eksisterende netværk, så møder vi hele tiden en masse spændende mennesker, og et godt eksempel er Food Expo (stor økologi messe), hvor vi i år havde stand. Tre af de store virksomheder på messen er startet af drenge, som vi har lært at kende gennem den fælles passion for økologi. Frankly, Nohrlund og Snaps Bornholm kæmper samme kamp som os, men i et andet marked. Det er utrolig lærerigt at dele erfaringer, udfordringer og successer med dem. Og så er det fedt, at vi producerer deres tøj. Vi ser en stor værdi i at samarbejde med de drenge fremover også.

Hvad betyder bæredygtighed for jer?

N: Bæredygtighed bliver jo brugt i vid udstrækning alle steder i dag til brug for Greenwashing. For mig er bæredygtighed ret simpelt. Bæredygtighed er at opnå resultater uden at ødelægge mulighederne og ressourcerne for fremtidige generationer. Helt konkret, så dækker bæredygtighed for os over tre områder:

  1. Socialt: at kompensere og behandle mennesker fair og etisk, som yder et stykke arbejde i en given situation. Både arbejdsforhold, trivsel etc.
  2. Miljø: Producere og udvikle med øje for, at miljøet ikke tager skade.
  3. Økonomi: Tilgodese alle led i supply-chain, således at alle kompenseres fair og ikke kun billige priser til forbrugere og stor omsætning til virksomheder i den vestlige verden f.eks. fast-fashion industrien.

K: Bæredygtighed handler på mange måder om at være uselvisk. Om at vælge det alternativ, der ikke bare stiller dig selv bedst, men også dem, der både direkte og indirekte påvirkes af dine valg. Det handler om at tænke langsigtet.

N: Og vi samarbejder med en fabrik, der producerer hele vores kollektion. Vi har netop valgt dette firma, da vi går meget op i alle led i vores supply-chain. Alle tryk er vandbaseret og vi holder os fra at bruge kemikalier og pesticider i alt, hvad vi laver. På vores care-label i tøjet (også kendt som vaskemærket), kan seks certifikater ses. Certifikater er den eneste garanti, vi kan give vores kunder ift. at det vi siger, er det vi gør, når det kommer til økologi, bæredygtighed og social ansvarlighed.

 

Certifikater med tekst

Savvy Copenhagen – Dress ResponsiblyTM

 

Hvis I har lyst til at støtte op om drengenes projekt, og vælge et bæredygtigt alternativ næste gang basis-garderoben skal suppleres, så kan de findes her: www.savvycph.com.

/ / XOXO Thoughts from a passionate nutcase

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s