Supplement or Substitute?

Det kan være svært at navigere i junglen af kosttilskud. Der lanceres hele tiden et nyt produkt eller ”super food”, som vi ikke kan leve uden. Vitaminer fra hele alfabetet, probiotics, omega 3, magnesium, zink, calcium etc. Listen er lang over naturlige vitaminer og mineraler, som kroppen skal bruge og som alle i dag kan købes som kapsler, pastiller, tabletter, piller, pulverbreve eller i flydende form.

Det er ikke så underligt, at der skal mange forskellige ”input” til for, at vores krop – den fantastiske maskine – kan fungere optimalt, være sund og rask. Alle de mirakuløse mekanismer i kroppen som f.eks. at trække vejret, leverens evne til at udskille affaldsstoffer, immunsystemets reaktion på virus og bakterier, fordøjelsessystemet nedbrydelse og absorbering af føde, hjernens funktioner, hjertets konstante banken og vores sanser er intet mindre end fascinerende. Hver dag forgår mirakler i vores krop i komplekse sammenvævede systemer af biologiske systemer, der udfører specifikke funktioner, der er nødvendige for vores overlevelse. Helt på egen hånd, uden vores indgriben og som af de fleste tages for givet (Rettner, 2016).

Ligesom en motor i en bil behøver benzin, diesel eller elektricitet for fremdrift (eller nyere grøn energi – forhåbentlig), skal vores kroppe have kulhydrater, fedtstoffer, proteiner, vitaminer, mineraler og vand. Det de fleste ikke ved eller glemmer er, at det bestemt ikke er ligegyldigt, hvor disse kommer fra (Campbell, 2014).

rivierastrand19aug2015nr0668
Foto credit: http://www.mettesfoto.se

Kosttilskud er ifølge Fødevarestyrelsen defineret som tilskud, der ’har til formål at supplere en normal kost’, og som er ’koncentrerede kilder til næringsstoffer eller andre stoffer med ernæringsmæssig eller fysiologisk virkning’. Ifølge flere undersøgelser er det dog de færreste kosttilskud, der giver en positiv ernæringsmæssig og fysiologisk virkning på vores helbred og sundhed – tværtimod (Miljø- og Fødevarestyrelsen, 2017a; Miljø- og Fødevarestyrelsen, 2017b;  Campbell, 2014).

Producenter af kosttilskud forsøger at udvinde og flaske de aktive ingredienser fra fødevarer, der er kendt på eller antages at fremme god sundhed og helbredelse. Men de aktive stoffer fungerer ufuldstændigt og uforudsigeligt, når de adskilles fra hele planten, grøntsagen eller frugten, hvorfra de er afledt eller syntetiseret. Ernæringsprocessen er dybt holistisk, idet den måde, kroppen bruger et bestemt næringsstof på, afhænger af, hvilke andre næringsstoffer, der indtages sammen med. Hvis vi indtager en isoleret C-vitaminpille, kan vi gå glip af de understøttende komponenter, der er medvirkende til at give C-vitamin sin styrke. F.eks. består et gennemsnits æble ifølge undersøgelser af: C-vitamin, K-vitamin, B6-vitamin, kalium, kostfibre og riboflavin. Derudover indeholder det mindre mængder af A-vitamin, E-vitamin, niacin, magnesium og en lang række andre næringsstoffer (Eberhardt, Yong Lee & Hai Liu, 2000). Fra denne lange liste, hvordan kan vi så afgøre, hvilke nærrigsstoffer, der isoleret set gør et æble sundt?

dsc_3059

Du kan ikke spise en enkelt pille (eller flere piller), der per automatik gør dig sundere. Uanset, hvor smuk den tanke er, eller hvor inderligt vi alle gerne vil tro på det. Men det er netop det smukke ved tanken om nemt at kunne tilegne sig et sundt helbred, der kan spindes guld på. Så derfor bliver det også gjort af en gigantisk industri for promovering og salg af kosttilskud, der tjener store mængder penge på vores ønske om et quick fix til et sundere liv. En industri, der sætter blød musik på til vores kærlighedsaffære med den lette løsning, og som lader os tro, at vi er off the hook, når det kommer til at spise sundt. Hvorfor spise dine grøntsager, når du kan indtage usunde fødevarer (veganske eller ej) og derefter gøre det hele bedre med en pille? Livsstilsændringer er holistiske, systemiske, vedholdende og omfattende. Kun på denne måde kan du opnå sundhed og et godt helbred (Campbell, 2014).

Man kan ikke patentere en anbefaling om at spise masser af frugt, grøntsager, nødder, frø og fuldkorn. Altså ubearbejdet mad fri for tilsætningsstoffer, som du faktisk kan forstå varedeklarationen på, og hvor en varedeklaration oftest vil være overflødig. Alligevel er det bedste råd i langt de fleste tilfælde at indtage vitaminer, mineraler og næringsstoffer fra fødevarer i modsætning til kosttilskud – med mindre der er tale om næringsstoffer, som du ikke kan optage i store nok mængder fra kosten af forskellige årsager (Harvard Health Publishing, 2013).

“Let food be thy medicine and medicine be thy food” – Hippocrates

XOXO – Thoughts from a passionate nutcase

Litteratur

Campbell, 2014WHOLE – Rethinking the Science of Nutrition. United States of America.

Eberhardt, Yong Lee & Hai Liu, 2000Nutrition: Antioxidant activity of fresh apples. Department of Food Science, 108 Stocking Hall, Cornell University, Ithaca, New York 14853-7201, USA.

Harvard Health Publishing, 2013: Dietary supplements: Do they help or hurt? Harvard Women’s Health Watch. Harvard Health Publishing.

Miljø- og Fødevarestyrelsen, 2017a: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Vejledninger/Kosttilskudsvejledning/Sider/3-Hvad-er-et-kosttilskud.aspx

Miljø- og Fødevarestyrelsen, 2017b: http://altomkost.dk/fakta/kosttilskud/hvad-er-et-kosttilskud/

Rettner, 2016: The Human Body: Anatomy, Facts & Functions. Live Science. https://www.livescience.com/37009-human-body.html

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s