Whole Food, Plant-Based

NB! Dette indhold er ikke sponsoreret – jeg er bare vild med fede koncepter!

Mette Ottosson Photography

Der er utrolig mange måder at leve på. Der er også mange måder at leve plantebaseret på. I takt med, at en plantebaseret livsstil vinder mere og mere frem, produceres der i større stil fødevarer med mærket ”Vegan”. Se bare på produktserien i Netto med plantebaserede fødevarer. Det varmer mit grønne hjerte at se den udvikling. Udover, at det i sig selv er fantastisk, at interessen for en plantebaseret livsstil vokser, og at flere mennesker forholder sig aktivt til deres kost, så er forarbejdede veganske fødevarer kærkomne, da de kan gøre det lettere for nybegyndere i planteverdenen. De gør det formentlig til en sjovere rejse at bevæge sig længere mod planteriget uden en følelse af at skulle undvære.

Jeg gør meget ud af at understrege (for dem der gider høre på det), at en plantebaseret kost ikke handler om at undvære. Den handler om at tilføre. Tilføre en masse godt, der giver den bedste næring. Selvom, at jeg først og fremmest lever plantebaseret for dyrene og planeten, så har jeg også et ønske om at give mig selv og min familie den absolut bedste næring, hvilket efter min mening (og videnskabeligt bevist) kommer af en plantebaseret kost:

”The ideal human diet looks like this: Consume plant-based foods in forms as close to their natural state as possible (“whole” foods). Eat a variety of vegetables, fruits, raw nuts and seeds, beans and legumes, and whole grains. Avoid heavily processed foods and animal products. Stay away from added salt, oil and sugars. Aim to get 80 percent of your calories from carbohydrates, 10 percent from fat and 10 percent from protein.” (Campbell, 2013).

Så den ideelle menneskelige kost er en særlig form for plantebaseret kost; en “whole food, plant-based” kost. Altså en plantebaseret kost baseret på hele plantefødevarer, så tæt på deres naturlige form som muligt. Dette kalder jeg for en fyldestgørende plantebaseret kost. For det er værd at bemærke, at forarbejdede fødevarer, veganske som animalske, oftest indeholder tilsætningsstoffer og en hel del salt, sukker og olie (Felding & Sommer, 2019; Campbell, 2013).

Min egen tommelfingerregel er; jo kortere varedeklaration, jo bedre. Denne regel er let at følge, når kosten er baseret på naturlige ingredienser, som nedenstående, der er fundamentet i min kost:

  1. frugt
  2. grøntsager
  3. fuldkornsprodukter
  4. bælgfrugter
  5. nødder
  6. frø
  7. kerner

Alt andet bygges oven på disse fødevarer, og når jeg køber ind, så går jeg altid efter økologi, da sprøjtegifte ikke hører hjemme på hverken markerne, på min tallerken eller i min krop. Læs mere om sprøjtegifte her.

Mine bedste råd for at spare penge, emballage og tid er at købe i større mængder. Der er især tre steder, hvor jeg glædeligt svinger dankortet, da varerne altid er økologiske, af bedste kvalitet og tit også dansk og bæredygtigt produceret:

  1. Løs Market: emballagefri købmand
  2. Aarstiderne: måltidkasser leveret til døren
  3. Nøddebazaren: website med økologiske nødder, kerner og tørvarer

Jeg køber helst hos virksomheder med værdierne på plads, og hvor ønsket er at bidrage til en bedre verden. Det mener jeg personligt, at alle tre ovenstående gør. Både på samme måde og på hver deres måde. Tjek dem selv ud.

XOXO – Thoughts from a passionate nutcase

Litteratur

Campbell, 2013WHOLE – Rethinking the Science of Nutrition. United States of America.

Felding & Sommer, 2019: Grønne Spirer – Alt om vegansk ernæring til børn. FADL’s Forlag. København.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s