Preachy Vegan Asshole (to the rescue)

Hvorfor jeg lever plantebaseret? Svaret er ret simpelt. En plantebaseret livsstil er bygget på smukke koncepter som kærlighed til alt levende, harmoni med naturen, bæredygtighed, ærlighed og medfølelse. Alle er elementer, som jeg har valgt at fokusere på og ønsker som grundstenene i mit liv. Jeg er meget bevidst om, at jeg kan være kvalmende og hellig at høre på, men det kommer virkelig fra hjertet og stammer fra ønsket om at bidrage til en positiv udvikling.

Det er ikke er besværligt at leve plantebaseret, men sker for de fleste som en proces med at prøve sig lidt frem og søge inspiration til nye madvaner. Det kan være svært at lave om på rutiner, men min erfaring er, at det hjælper med simpel forberedelse. Og det starter i supermarkedet. Med de rette basisvarer, er det let som en leg. Sådan da. Der skal stadig skrælles, skæres, snittes, pilles, hakkes og rives en del.

Disse basisvarer har jeg altid i mit hjem:

Korn og kerner
(som minimum)
Chiafrø
Hørfrø
Sesamfrø
Solsikkekerner
Græskarkerner
Havregryn
Hampefrøskaller

Grøntsager
Gulerødder
Sød kartoffel
Agurk
Tomat
Løg/hvidløg
Græskar (efterår/vinter)

Frost
(primært til smoothies)
Bær
Grønkål, spinat og broccoli (fra Rema 1000)
Ærter
Edamame bønner (pillede)

Frugt
Bananer
Æbler
Avocado
Citroner/lime
Dadler
Rosiner
Kokosflager (eller kokosmel)
Clementiner/appelsiner (efterår/vinter)

“Kulhydrater”
Quinoa
Hirse
Vilde ris
Kikærter
Gærflager
Linser (forskellige slags)
Majs/riskiks
Mørk chokolade (+80%)

Våde varer
Oil of Life
Soja (meget salt, så i små mængder)
Olivenolie
Smørbar (plantebaseret smør)
Kokosmælk (til madlavning)
Plantemælk (købt eller hjemmelavet)
Nøddesmør (mandel, hasselnød, valnød)

Nødder
Paranødder
Hasselnødder
Valnødder
Pekannødder

Veagn preacher

IMG_7292
Havregrød m. frø og pyntet m. banan, æble, rosiner, kokosmel og almond butter. Derudover er der friskpresset gulerods/æblejuice og hjemmelavede rugbrøds-romkugler på billedet.

De fleste af ovenstående varer kan købes i almindelige supermarkeder og udover selvfølgelig at være økologiske, så er der intet hokus pokus ved dem. Vi handler primært i Rema 1000, der er virkelig gode til grøntsager på frost samt Lidl, der bl.a. har en perfekt vegansk pizza på frost, som er nem selv at pifte op. Hampefrøskaller, Oil of Life og nøddesmør findes online eller i alle helsekostbutikker.

Det er klart, at magien opstår i sammensætningen af varerne, og at kreativiteten først udvikles, når man arbejder med dem igen og igen. Men der er masser af inspiration at hente på de sociale medier, i bøger og på blogs. Derudover skader det ikke at prøve sig frem – det kan (næsten) ikke gå galt. Men find lidt hjælp i nedenstående:

Morgenmad

Frokost Aftensmad

Snack

Indhold Havregrød m. chiafrø, hørfrø, sesam og rosiner.

Top m. æbler og banan i tern, hampefrøskaller og nøddesmør.

Rugbrød eller majs/riskiks med hjemmelavet sandwich spread af tomat/gulerod og avocado og agurk Wokret med vilde ris, løg, gulerødder, tomat og græskar Dadler med mørk chokolade og paranødder
Opskrift Hele molevitten i en skål. Hæld kogt vand over, og rør til en sammenhængende masse (tilsæt vand efter konsistens-ønske). Sandwich Spread:

100 g. solsikkekerner i blød natten over
100 g. gulerødder
100 g. tomater

Gulerødder og tomater i ovnen på 200 grader i 25 min. i ildfast fad m. olivenolie, salt og peber. Køl af.

Smid drænede solsikkekerner, bagte tomater og gulerødder, salt og peber i foodprocessor og blend til samlet masse.

Smag evt. til med krydderier.

*Kan også laves med peberfrugt, græskar, pastinak mm.

Kog ris som anvist på pakken.

Svits løg i wok til gyldne. Tilfør gulerødder i små stave og græskar i små tern.

Vend hyppigt i 4-5 minutter. Tilsæt kokosmælk og kog op i 5-6 minutter. Tilsæt tomater i små tern og sæt varmen ned i 3-4 minutter. Smag til med salt, peber og krydderier.

Anret Havregrød i en skål. Top med hampefrø-skaller, nøddesmør, skiveskåret banan og æble i tern Smør tykt lag sandwich spread på brød eller majs/riskiks og top med avocado og agurk i skiver Anret ris i en skål og hæld ”sovsen” udover Fyr den af 🙂
Tid 5-7 minutter 4 minutter, hvis sandwich spread er lavet på forhånd 20-25 minutter med hakken og snitten 3 minutter

Jeg vil også anbefale at handle i Løsmarket for at undgå emballage, men ellers handler vi primært i Rema 1000, Lidl eller Netto.

God fornøjelse! Skriv endelig, hvis du mangler inspiration eller har spørgsmål.

XOXO Thoughts from a passionate nutcase

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s